ajax-marketing-headerAjax loopt voorop als het gaat om betrokkenheid bij verschillende marketingacties. Dit komt niet zo maar uit de lucht vallen. De voetbalclub is al jaren lang zeer creatief en succesvol op dit gebied. Afgelopen jaar heeft Ajax zichzelf overtroffen door online in een jaar een record aantal Champions League-kaarten te verkopen. Hierbij hebben ze sociale media op een juiste manier ingezet om clubpashouders en eigenaren van Champions League-kaarten persoonlijk te benaderen. Ook probeert Ajax oud succesvolle voetballers die ooit voor de club hebben gespeeld binnen de organisatie te houden. Zo werd In 2012 bekend dat oud gediende Edwin van de Sar werd aangesteld tot de nieuwe marketing directeur.

Naast serieuze marketing acties vindt Ajax ook tijd en energie voor ludieke marketingstunts.
Ajax maakt veelvuldig gebruik van sociale media om de supporters en fans op de hoogte te houden van de ontwikkelingen rond de club. Vorig jaar, in 2013, werd bekend dat Ajax de eerste voetbalclub is met meer dan 250.000 volgers op Twitter. Deze mijlpaal werd gevierd door de middenstip van de grasmat te verloten onder de volgers van het twitteraccount van Ajax. Het ging hierbij om de bekende middenstip waar Ajax , Willem II met 5-0 zoek had gespeeld in de eigen arena.

ajax-verloot-middenstip-twitter

De middenstip van de grasmat in de Arena werd via Twitter verloot.

Een andere ludieke actie is in 2011 bedacht door AEGON, de (voormalig) hoofdsponsor van Ajax. De supporters en fans werden door de sponsor in het zonnetje gezet. Na het behalen van de dertigste landstitel werden 15 nieuwe shirts met de felbegeerde drie sterren weggegeven via een speuractie. Het dragen van het Ajax tenue betekent veel voor de supporters en is een serieuze bezigheid. Ook voor deze actie is veelvuldig gebruikt gemaakt van sociale media. Via Twitter en Facebook werden verschillende tips gegeven om zo de Ajax fans te helpen met opspeuren van de shirts. Daarnaast heeft AEGON ook nog eens 30 nieuwe shirts verdeeld onder de seizoenkaarthouders van Ajax.

Ajax wordt naast ludieke marketingstunts ook vaak betrokken bij nieuwe producten voor de ontwikkeling van trainingssystemen. Zo heeft Adidas, Ajax in 2011 benaderd om mee te werken aan een bijzonder intelligente voetbalschoen: De nieuwe Adizero f50. In deze campagne waren Lesley de Sa en Xandro Schenk, twee toenmalige jeugdvoetballers van Ajax, te zien die de nieuwe voetbalschoen op de proef stelden. Zo kan de Adizero f50 onder andere de gemiddelde snelheid, de topsnelheid en het aantal gelopen kilometers van de voetballers testen. De resultaten kunnen eenvoudig gekoppeld en gesynchroniseerd worden met je smartphone, waardoor je in een overzicht een duidelijk beeld hebt van je eigen prestaties. Dit type voetbalschoenen + andere modellen zijn o.a. hier verkrijgbaar. Kortom, Ajax introduceert via haar eigen spelers de nieuwe prestatie gerichte schoenen van Adidas. De proposities opleiden en prestaties verbeteren zijn dan ook een perfecte match gebleken tussen de jeugdopleiding van Ajax en de producten van Adidas.

Tags: , ,

Deel dit